Zo haal je het meeste uit zoekwoordonderzoek met Ubersuggest

Laatst geupdate: July 14, 2021

Wil jij ook geen zoekwoorden mislopen, waardoor je niet kunt groeien met je website?

In dit artikel laat ik alle voordelen zien van de tool Ubersuggest. Misschien ken je deze tool, want hij is ontwikkelt door Neil Patel, één van de bekendste online marketeers in de USA. Het is mijn nummer 1 tool om grondig zoekwoordonderzoek te doen. Het geeft mij een beeld van welke zoekwoorden allemaal interessant zijn en hoe sterk de concurrentie in Google is. 

Laten we beginnen met het bespreken van de belangrijkste onderdelen in de tool. 

De Keyword overzicht-sectie

 

zoekwoordonderzoek ubersuggest

 

 

 

Hier begint het allemaal mee. Zoek op het door jou gewenste zoekwoord en je zult een compleet overzicht zien van: 

  • het aantal zoekacties, 
  • de CPC (cost per click), 
  • de SEO moeilijkheidsgraad en 
  • de Paid moeilijkheidsgraad.

Ubersuggest toont zelfs een indicatie van hoeveel links je nodig hebt om in de top 10 te ranken.

In de afbeelding hieronder zie je dat er in het overzicht nog meer info wordt getoond. Dit helpt allemaal om een beter beeld te krijgen van wie er op deze zoekwoorden zoekt en vanaf welke devices.

 

details zoekwoordonderzoek ubersuggest

 

 

Het gaat om waardevolle details als:

  • desktop versus mobile,
  • Welk percentage op resultaten in Google klikt, welk percentage op Ads klikt en welk percentage helemaal nergens op klikt,
  • Demographics, dus gegevens over de leeftijdsgroepen die op het zoekwoord zoeken. 

De keyword ideeën-sectie 

Deze tool geeft je een compleet overzicht van alle mogelijke zoekwoorden die ook interessant zijn. Je wilt namelijk voorkomen dat je je op een handvol overbekende zoekwoorden richt. Ten eerste zijn deze zoekwoorden ook bekend bij je concurrenten, waardoor het dus het moeilijkst is om hierop te gaan scoren. Ten tweede loop je het risico honderden of duizenden zoekwoorden te negeren, waarop je concurrentie niet focust en een stuk makkelijker zijn om op te scoren. 

De keyword ideas sectie komt je hierin dus te hulp.  

De keyword ideas worden opgedeeld in de volgende categorieën:

  • Suggestions
  • Related
  • Questions
  • Prepositions
  • Comparisons

Opnieuw geeft Ubersuggest je alle info per zoekwoord. Dus het zoekvolume, de SEO moeilijkheidsgraad, de Paid moeilijkheidsgraad, hoeveel backlinks je concurrenten hebben (naar de specifieke pagina) en hoeveel social shares ze hebben. Kortom deze gegevens vertellen je hoe moeilijk of makkelijk het zal zijn om te ranken voor deze zoekwoorden. 

Keyword lijsten

Een recente uitbreiding binnen de kenword analyzer is de keyword lijsten sectie. 

Dit is enorm handig om alle zoekwoorden die je in de gaten wilt houden in een groep te plaatsen. Zo hoef je dus niet telkens opnieuw te bedenken wat de meest waardevolle zoekwoorden zijn.

De lijsten kun je eenvoudig exporteren in csv-format en uploaden naar bijvoorbeeld Ads. Het is ook handig als je de zoekwoorden wilt exporteren naar een van je andere SEO tools. 

Content ideeën

Een bijzondere interessante tool is de content ideeën tool. Het laat je zien welke artikelen populair zijn binnen een topic. De informatie is opgedeeld in; social shares, backlinks en hoeveel traffic het artikel krijgt. 

Je kunt zelfs per artikel zien op welke zoekwoorden zij allemaal scoren.

Dit alles helpt je om te achterhalen welke content zij hebben geschreven. Vervolgens wil je content maken die hier erg op lijkt, maar duidelijk beter is. 

Daarbij is het goed om content te schrijven die veel dieper op de materie ingaat en een betere oplossing is voor de vragen die lezers hebben. 

Tot zover de keyword analyser tool. We gaan nu verder met de concurrentie analyse. 

De Concurrentie-analyse 

Dit is uiteraard minstens zo belangrijk als zoekwoordonderzoek. Door je concurrentie in kaart te brengen, ontdek je waar er kansen liggen en aan welke onderdelen je zult moeten werken om in de buurt te komen/dan wel hen te verslaan.

In deze tool kun je direct de domeinnaam plaatsen om te zien hoeveel traffic zij ontvangen uit Google. 

Laten we eens kijken naar de niche “Trampolines”. 

Afbeelding 

Zodra je een domeinnaam invoert, zie je een overzicht van het aantal zoekwoorden waar op wordt gescoord en de hoeveelheid traffic per maand.

Scroll je naar onderen, dan kom je de feature “top pages” tegen. Dit is persoonlijk mijn favoriete feature in Ubersuggest. 

Je ziet in één keer wat de populairste landingspagina’s zijn van de website. 

Al deze informatie helpt om een beeld te krijgen welke zoekwoorden je concurrenten inzetten en waar zij achter na zitten. Met andere woorden, dit is een verplicht onderdeel in je analyse en sluit aan bij je zoekwoordonderzoek. 

Binnen de concurrentie-analyse is ook een zogenaamd keyword report. Vul je een domeinnaam in, dan zie je in één oogopslag alle zoekwoorden waar zij op scoren. 

De Site audit feature

Dit is een tool die ik zelf iedere maand inzet om fouten op mijn website op te sporen. Daarnaast krijg je ook aanbevelingen om je site te verbeteren. Soms ben je al aardig goed op weg met je seo optimalisatie, maar zijn er nog dingen die je moet wijzigen om de volgende stap te maken. 

De site audit feature is strikt genomen geen onderdeel van zoekwoordonderzoek, maar het is goed om naast het selecteren van de juiste zoekwoorden ook de seo gezondheid van je website te analyseren. 

Onder “seo issues” zie je snel wat de dingen zijn die je het snelst kunt aanpassen en die de hoogste impact zullen hebben. Onderaan de lijst vind je de dingen die moeilijker zijn om uit te voeren en die een minder grote impact hebben. 

Backlink report

Het laatste onderdeel van Ubersuggest is de backlink report. De grafiek laat je zien hoe de groei in backlinks door de tijd heen zich heeft ontwikkeld. Je leest makkelijk af of je backlinkgroei toeneemt of afneemt. 

Het backlink report laat je zelfs iedere backlink zien die naar de domeinnaam wijst! Dit geeft je de kans om waardevolle links te vinden en een plan te bedenken om deze backlinks ook naar jouw website te laten wijzen. 

Tot slot: Het dashboard

Als je aan de slag gaat met je website, maak dan een nieuw project aan via het dashboard. Het zal je een beeld geven van de vorderingen die je maakt in de loop van de maanden en jaren. 

Gaan je rankings omhoog of omlaag? Je ziet dat deze rankings aan je worden gepresenteerd op een dagelijkse basis. Als SEO expert wil ik je adviseren om niet iedere dag je blind te staren op deze gegevens. Wekelijks analyseren is beter, zodat je tijd overhoudt om te werken aan je website, het schrijven van SEO teksten en het updaten van verouderde content. 

Samenvatting

Ik vind Ubersuggest de beste tool om een compleet beeld te krijgen van de belangrijkste zoekwoorden in de markt en hoe goed je het doet ten opzichte van je concurrentie. 

Gebruik dus alle tools of features binnen Ubersuggest, zodat je meer traffic naar je website gaat krijgen. Ubersuggest helpt je met alles in je project om op veel meer zoekwoorden te gaan scoren in Google! 

Wil je weten waar teksten op websites aan moeten voldoen?

Download nu Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *