Volgens statistieken krijgt 91% van alle content die op websites wordt gepubliceerd geen bezoekers! Dit is een schokkende statistiek. Ga maar na, al het werk wat je stopt in het creëren van content is waardeloos als vervolgens niemand deze content ziet en leest.
Wat zijn nu factoren waardoor deze websites helemaal geen bezoekers/traffic uit Google krijgen?
In dit artikel gaan we ontdekken wat deze fouten zijn en als jij een van deze SEO fouten maakt, dan kun je er van leren en deze fouten herstellen.
Dit zijn ze:
De website is een cruciaal onderdeel van het plan om te scoren met SEO. Je kunt veel tijd en energie steken in het volledig optimaliseren van je website, maar als de techniek van je website niet goed is ingericht, zul je geen succes hebben met SEO.
Mocht je niet zelf je website hebben ontworpen, dan is het goed om na te gaan of het webdesign bureau je website wel het oog op vindbaarheid in de zoekmachines heeft gebouwd. Als dat niet het geval is, kun je het beste een samenwerking zoeken met een online marketing bureau die ook in staat is goede (WordPress) websites te bouwen, dan wel de juiste connecties heeft met zulke specialisten.
Tot pak hem beet het jaar 2012 kon je snelle stappen zetten met het updaten van je title tags, meta tags en de url van je pagina’s. Tegenwoordig is dat een stuk lastiger. In 2021 zul je ook een goede website nodig hebben, de best mogelijke content moeten schrijven en deze ook promoten.
Overigens kun je in Search Console van Google precies zijn wat de CTR (click trough rate) is van jouw resultaten in Google.
Als je nog nooit eerder keek naar de title tags en meta beschrijving van iedere url, dan loont het de moeite om daar eens in te verdiepen.
Wanneer je wilt scoren op diverse zoekwoorden in Google, dan is het ook van groot belang te meten wat je website doet. Zonder gebruik te maken van Google Analytics en Search Console heb je geen zicht op de vorderingen die je maakt, en kun je niet zien op welke punten je je kunt verbeteren.
Met Google Analytics kun je met name rapporten inzien en heel gericht af lezen welke doelen je behaald en welke doelstellingen nog niet worden gehaald.
Met Search Console kun je precies terugvinden op welke zoekwoorden je allemaal wordt weergegeven in Google. Veel bloggers weten dit nog niet. Persoonlijk vind ik het een prachtige functie, die ook nog eens gratis wordt aangeboden.
Verder is Search console een handige SEO tool voor de techniek van je website. Als er pagina’s zijn met error’s, dan krijg je in het dashboard hiervan een melding te zien.
Wanneer je van start gaat met SEO dan is de verleiding groot om meteen je te richten op de commercieel meest interessante zoekwoorden.
Een valkuil hierbij is dat het vaak erg lastig is om websites te verslaan die in de top 3 staan voor gewilde zoekwoorden. Vaak zijn deze websites al echte autoriteiten, hebben ze veel content en backlinks en gaan ze al jaren mee.
Het is mijn tip om je eerst te richten op het zogenaamde ‘laaghangende fruit’.
Als je eerst werk maakt van het scoren op zoekwoorden waarvoor niet veel concurrentie is, dan heb je al snel succes. Dit succes stimuleert je vervolgens om de ‘gemiddelde’ en ‘moeilijkere’ zoekwoorden te gaan targetten.
Dus focus je eerst op de zoekwoorden die makkelijk zijn, voordat je je meteen richt op de commercieel meest waardevolle zoekwoorden. Zorg er wel voor dat je deze laatste categorie op je lijstje houdt, zodat je in de toekomst hier als nog vol voor kunt gaan.
Dit is een duidelijke SEO fout. Je wilt eerst ontdekken in een SEO tool of er wel wordt gezocht op een zoekterm. Je hoeft niet veel traffic te verwachten van een zoekwoord waar bijvoorbeeld maar 10 x per maand op wordt gezocht.
Mocht je dit tegenkomen op je website dan adviseer ik je het volgende te doen:
Een fout die je kunt maken is dat je iedere artikel of pagina ziet als een website op zich.
Wat je wilt doen is in je content linken naar andere interessante content op je website. Wat er dat gebeurt is dat Google verbindingen ziet. De interne links geven zogenaamd link equity, dus link kracht, door aan deze pagina’s, waardoor die andere pagina’s ook hoger zullen ranken.
Veel van deze websites die geen traffic ontvangen hebben geen of te weinig kwalitatieve backlinks. Volgens Ahrefs is er een duidelijke correlatie tussen backlinks en websitebezoekers. Hoe meer backlinks een pagina heeft hoe meer traffic deze pagina ontvangt uit Google.
Een slimme techniek om aan backlinks te komen is je zoekwoord waar je op gevonden wilt worden, in te voeren in Google en te kijken naar de top 10 websites.
In een tool als Ahrefs of Ubersuggest kun je vervolgens per website bekijken welke backlinks zij hebben. Daarna kun je proberen om ook een backlink te krijgen van deze websites.
Er zijn talloze manieren om zoekwoordonderzoek te doen. Ik heb over dit onderwerp ook meerdere video’s gemaakt.
Het probleem met veel van het standaardadvies is dat er verwezen wordt naar bijvoorbeeld de keyword tool van Google. Het probleem daarmee is dat al je concurrentie dit ook al doet.
Een veel betere manier om aan een compleet lijst met zoekwoorden te komen is door onderzoek te doen met Ubersuggest.
In deze tool kun je op 2 manieren zoeken naar zoekwoorden.
Je krijgt een lange lijst met honderden suggesties.
2. Vul de url in van een concurrent die je vind in Google
In de tool kun je ook de url van je concurrent of concurrenten invoeren. Als je daarna iets naar onderen scrollt, dan vind je onder ‘toppagina’s’ de meest populaire pagina’s die zij hebben. Als je klikt op “geschatte urlbezoeken” en op “alles zien”, dan kun je de exacte zoekwoorden zien waarvoor die pagina rankt in Google.
Kortom dit zijn 2 belangrijke manieren om te zorgen voor een complete lijst van interessante zoekwoorden.
Search intent is een van de belangrijkste zaken om rekening te houden wanneer je content gaat produceren.
Vraag jezelf af: Publiceer je het type content waar de gebruiker in Google naar op zoek is?
Om een voorbeeld te geven:
Wanneer je Googled op “seo tips” en je ziet in de top 3 of top 5 alle resultaten die gidsen of guides aanbieden, dan is het slim om daarin mee te gaan. Wat je vervolgens kunt doen is proberen om nog meer de diepte in te gaan. Maak het nog interessanter en completer.
Wanneer je een compleet ander type content maakt dan waar je bezoekers naar op zoek zijn, bijvoorbeeld: je maakt in plaats van een guide een salespage waar je een ebook op aanbiedt, dan moet je er niet raar van opkijken dat Google jouw content niet opneemt in de top 10 resultaten.
Het is sowieso al goed om als ondernemer of blogger je te richten op de wensen en behoeften van je bezoekers en klanten. Dit geldt al helemaal voor je resultaten in Google.
We zijn al bij de tiende mogelijke SEO fout die je kunt maken. Het niet structureel werken aan SEO is een bekend gevaar.
Wil je echt doorgroeien met resultaten in Google en dus veel organische bezoekers naar je website, dan moet je echt op een wekelijkse basis werken aan je website.
Een goede tip daarbij is je niet alleen te richten op het maken van nieuwe content, maar ook je bestaande content te updaten. Google wil graag de meest relevante content tonen en heeft diverse signalen om te checken of de content helemaal up te date en correct is. Neil Patel is een voorbeeld van een marketeer, die dit principe goed hanteert. Al moet ik er wel bij vermelden dat hij een heel team heeft van SEO content schrijvers 😉
Het krijgen van traffic uit SEO is niet een doel op zich. Om je bezoekers te interesseren moet je website er goed uitzien en moeten je teksten goed leesbaar zijn, dat zul je met mij eens zijn.
Als deze bezoekers eenmaal op je website zijn, wil je natuurlijk ook een resultaat behalen. Ik denk dat dat de reden is dat je blogger of ondernemer bent geworden.
Er is heel veel wat je zelf kunt doen. Denk daarbij aan: het aanbieden van lead magnets, bijvoorbeeld een e-book of infographic zodat je e-mailadressen kunt verzamelen, zodat je bezoekers opnieuw kunt bereiken. Of het optimaliseren van je landingspagina’s.
Ook kun je denken aan push notificaties. Hiermee kunnen mensen op je website in 1 click zich aanmelden. Iedere keer als je nieuwe content publiceert, kun je hem direct bereiken. Op die manier kun je jouw brand opnieuw aan hun bekend maken en aan die zo belangrijke relatie werken.
Kortom er zijn veel verschillende aspecten van internet marketing waar je aan moet denken. Alleen focussen op SEO gaat je uiteraard geen succes opleveren met jouw business.
Je hebt bijvoorbeeld 2 jaar terug een medewerker gehad die zich hier 6 maanden mee bezig hield. Inmiddels heb je een nieuwe website, is de medewerker naar een ander bedrijf vertrokken en is er inmiddels zo’n 1,5 tot 2 jaar niets gedaan met het publiceren van content en SEO.
En dat merk je in het aantal bezoekers. Wat de laatste tijd is afgenomen.
Je hebt maar een vraag en dat is: “hoe kan ik dit weer oppakken en weer die hoge posities in Google bemachtigen?”
Zoals ik al aangaf bij punt 10 is het waardevol om je content te blijven up daten. Dit kost inderdaad tijd en energie, maar je hebt toch al eens geïnvesteerd in deze content, dus waarom hier niet op verder bouwen?
Blijf gedurende het jaar je content updaten en blijf deze ook promoten. Dat kan je doen door bijvoorbeeld backlinks te bouwen in combinatie met het posten van korte berichten op Social media.
Leave a Reply