De beste Lokale SEO Tips in 2022

Laatst geupdate: January 29, 2022

Wil jij meer lokale bezoekers en lokale klanten aantrekken? In dit artikel gaan we dieper in op Lokale SEO. Er zijn veel onderdelen om te bespreken en ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn.

Van alle zoekacties in Google is 46%! Gericht op lokale resultaten. 

Als jij nog geen werk hebt gemaakt van je online vindbaarheid en het trekken van bezoekers naar jouw website (en bedrijf en winkel), dan gaan we je vandaag helpen hoe je hier verandering in kunt brengen. 

Inhoudsopgave [ Lees meer ]
  • Wat is lokale seo?
  • Wat zijn de belangrijkste voordelen van lokale seo?
  • 1. Voldoe aan search intent van lokale klanten
  • 2. Maak het makkelijk te lezen
  • 3. Beschrijf je producten en diensten op een eigen pagina
  • 4. Call to action in de header van je homepage
  • 5. 2 vormen van lokale seo
  • 6. Voeg FAQ toe aan je website
  • 7. Benoem je USP en zet visuals en iconen in
  • 8. Verzamel reviews
  • 9. Voeg Casestudies en recent werk toe

Wat is Lokale seo?

Lokale seo is het optimaliseren van jouw website en Google Business Profiel zodat jouw bedrijf online gevonden wordt in je stad of regio.

In Nederland is Google de absolute marktleider. 90% van de Nederlanders gebruikt de zoekmachine van Google om iets op te zoeken. Dus zullen de meeste mensen ook Google gebruiken om lokale bedrijven te vinden. 

In welke markt je ook zit, je wilt er voor zorgen dat jouw website bovenaan in Google verschijnt, wanneer iemand naar producten of diensten zoekt die jij aanbiedt in jouw stad of regio. 

Wanneer mensen een bedrijf zoeken is de kans groot dat men Google Maps gebruikt! Google Maps is verreweg de meest populaire navigatie-app. Wanneer mensen je dus niet snel vinden op Google, dan is de kans groot dat ze nooit jouw bedrijf of winkel zullen vinden.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van Lokale SEO?

Naar mijn mening zijn dit de belangrijkste voordelen van lokale marketing voor bedrijven:

  1. Trek meer potentiële klanten aan voor weinig extra kosten;
  2. Scoor hoger in Google dan je concurrenten, zodat je de kans vergroot dat men voor jouw bedrijf kiest, in plaats van de concurrent;
  3. Het verbetert jouw online aanwezigheid en reputatie (brand awareness);
  4. Je maakt interessante content, zodat je mensen geïnteresseerd maakt in jouw locatie, producten of diensten;
  5. Een blijvende en sterke band met een lokale groep van klanten,
  6. Je kunt in je eigen stad of gemeente mensen helpen met je gratis informatie.

 

1. Voldoe aan search intent van lokale klanten

Veelal zie je dat lokale bedrijven geen uitgebreide teksten hebben op hun pagina’s of blog (als men al een blog heeft). 

Met het schrijven van slechts enkele paragrafen gaat het je niet lukken om hoger in google te komen en zo leads en sales te krijgen. 

Wil je winnen met je lokale seo, dan zul je SEO teksten moeten opstellen rondom de belangrijkste zoekwoorden. Dit zijn teksten die een compleet antwoord geven op de vraag van bezoekers in Google (en potentiële klanten). 

Je zult je potentiële klant iets voldoende details en informatie geven, op basis waarvan hij of zij een beslissing maakt of hij datgene wat je aanbiedt interessant vindt. 

Als je bezoeker vindt waar hij of zij naar op zoek is, dan zal hij op jouw pagina blijven en niet wegklikken naar een ander resultaat. 

Het gaat er dus om dat je content en compleet antwoord op de vraag biedt.

2) Maak het makkelijk te lezen 

Wat je wilt voorkomen is dat je pagina’s of blogartikelen grote lappen tekst zijn. Mensen moeten je pagina ook kunnen scannen. Dat wil zeggen dat mensen een indruk kunnen krijgen van jouw bedrijf, bijvoorbeeld een restaurant, door afbeeldingen, titels, subtitels en kleuren te bekijken en in zich op te nemen. Niet iedereen leest namelijk alle tekst op een pagina. 

Wat ook belangrijk is, is dat je een goed leesbaar lettertype kiest en dat de lettergrootte ook op orde is. 

Zoek een voorbeeld 

3) Beschrijf je producten en diensten op een eigen pagina

Soms kom ik het tegen. Een bedrijf heeft slechts 1 pagina waar het bedrijf al zijn producten benoemd of heeft opgesomd. 

Dit is een gemiste kans en een voorbeeld van een pagina met “dunne content (thin content). 

Wil je op ieder product of dienst dat je aanbiedt gevonden worden, dan zul je ieder product moeten uitschrijven op een eigen gekozen pagina. 

Google heeft namelijk gewoon meer details nodig om te bepalen wat je precies aanbiedt. Ook willen klanten meer informatie ontvangen, voordat ze voor jouw bedrijf zullen kiezen. 

Als je bijvoorbeeld een glazenwasser bedrijf hebt, en je maakt ook zonnepanelen schoon, dan wil je daar een eigen pagina voor hebben. Dit geeft je de mogelijkheid om specifieke content over zonnepanelen schoonmaken te plaatsen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: Video’s, stappenplannen, foto’s, voor -en na behandeling foto’s en reviews van klanten. Zo overtuig je dus én Google én je bezoekers! 

Voorbeeld afbeelding.

4) Call to action in de header van je homepage 

Een slimme tip is om op de homepage te starten met een goede hero image. 

Dat is een foto die meteen de aandacht grijpt van je bezoeker. Zorg ervoor dat dit een unieke foto is, dus gebruik geen stockphoto. Google herkent namelijk istockphoto’s die soms op duizenden websites terugkomen.

Daarbij hoort ook een button in beeld met bijvoorbeeld je telefoonnummer. 

Maak het je bezoeker en potentiële klant gemakkelijk om direct contact met je op te nemen.

“Bel ons”

Voorbeeld

5) 2 vormen van Local SEO 

Binnen Google zijn er twee vormen van lokale SEO: 

1) de local 3-pack en 

2) de lokale zoekresultaten.

5.1 Wat is de local 3 pack en hoe ziet die er uit?

Sinds kort laat Google de top 3 meest relevante bedrijven zien voor een zoekactie. Eerder waren dat er nog 7. Het is dus van het grootste belang dat je voor jouw meest waardevolle, commerciële zoekwoorden bent opgenomen in deze top 3. 

Deze “local 3 pack” wordt getoond in Google zoeken en in Google Maps. 

Er zijn meerdere voordelen te noemen door hoog te scoren in deze lijst.

Voordelen zijn onder andere:

  • Meer views, doordat je direct zichtbaar bent in Google Maps
  • Je vergroot je naamsbekendheid
  • 4 of 5 sterren ratings zorgen voor vertrouwen, professionaliteit
  • Opvallen 
  • Gratis marketing van Google

Hieronder zie je een voorbeeld van het zoekwoord “flexplek” in mijn geografische locatie. 

 

Waar begin je met het optimaliseren voor deze 3 pack? Dat doe je door je aan te melden bij Google Mijn Bedrijf, hier is de link:

Link naar google business profile 

6) Voeg FAQ toe aan je website.

Een andere slimme toepassing om je lokale seo optimalisatie compleet te maken is het inzetten van FAQ, oftewel: frequently asked questions. 

Ten eerste: FAQ helpt om meer diepte content te krijgen op je website. 

Ten tweede: Hiermee kun je een resultaat winnen in Google + worden opgenomen in de ‘“People also ask” sectie in Google (“mensen vragen ook”). 

Voorbeeld:

faq-snippet gewonnen

En zichtbaar in de zoekresultaten onder “mensen vragen ook” sectie

vloerverwarming vragen

 

De afgelopen jaren heeft Google een verandering gemaakt van een zoekmachine naar een antwoordmachine. De focus ligt nu dus meer op het beantwoorden van vragen. 

Hoe kom je aan een compleet overzicht van veelgestelde vragen?

  • verzamel iedere week de meest gestelde vragen van klanten;
  • Answer the public is ook een optie. Via deze website kun je veel ideeën opdoen over welke vragen mensen precies stellen;
  • Bekijk zelf de meest gestelde vragen onder “people also ask” in Google op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf.

Schema Code voor Frequently asked questions

Wil je dat je FAQ direct onder de lintresultaten verschijnen? Dan moet je gebruik maken van FAQ schema coding. 

Wat is Schema structured data?

Schema(.org) is een semantische structuur van tags die je kunt toevoegen aan je HTML om zo de code te verbeteren, zodat zoekmachines makkelijker je pagina kan lezen en weergeven in de SERP’s/ resultatenpagina.

Om de schema code zelf aan te maken gaan we naar technicalseo.com. Vervolgens klikken we op “seo tools” en zoeken we “schema generator” op.

Nu gaan we naar FAQ page, en in het veld daaronder kunnen we onze eerste vraag aanmaken.

  1. We gaan eerst naar TechnicalSEO.com

technical seo

2. We klikken op ‘Seo Tools’ en zoeken nu “schema generator” op

schema generator

3. Zoek ‘Faq page” op

faq page

4. Je kunt in dit veld de vraag en het antwoord invullen en aan de rechterkant zie je code

voorbeeld faq

Aan de rechterkant zie je 3 iconen, klik op de tweede icoon om de code te kopiëren.

5. Installeer de plugin Header en Footer script. Nu kun je de code in dit veld plakken zodat het in de header van de pagina waarop je FAQ vragen staan wordt geplaatst.

header plugin

 

 

6. Nu je de code hebt geplakt en op je website is geplaatst, gaan we controleren of de code goed is geïnstalleerd. We gaan naar de testpagina voor rich results van Google.

Je kunt hier de url invullen van de pagina met de FAQ code. Als je het goed hebt gedaan, zie je een groen vinkje voor FAQ in het testrapport.

rich result testpagina

 

 

7) Benoem je USP en zet visuals en iconen in

Unique selling propositions onderscheiden jou merk of bedrijf van alle andere opties die consumenten hebben.

Met andere woorden het is datgene wat jij als merk bezit, maar wat je concurrenten niet bieden. 

Of: Weet jouw potentiële klant waarom hij met jou zou moeten werken, versus de rest?

Klanten willen tijdbesparend en geld verdienen.

Ze houden van: Bewijs, feiten en zelfvertrouwen (daarom is het zo belangrijk om case studies uit te werken op je website en goede testimonials van klanten te verzamelen. 

Hierbij enkele voorbeelden:

Starbucks: USP: “Premium Coffee”.

Domino’s Pizza: USP: Bezorging binnen 30 minuten! Of een gratis pizza

BMW: Freude am Fahren (Plezier in autorijden).

Voor Starbucks geldt dat zij zich willen onderscheiden van alle coffee shops en kiosks die ook coffee verkopen. Stap je bij Starbucks naar binnen, dan kom je in een mooie ruimte terecht waar je kunt genieten van heerlijke koffie. 

Domino’s pizza verkoopt misschien niet de beste pizza in town. Dat is ook niet nodig, want klanten die een pizza bij domino’s willen bestellen, willen graag snel kunnen genieten van hun eten!

BMW is een de grootste leverancier van luxe, premium auto’s. Er zijn heus wel goedkopere opties te bedenken qua automerken. Maar BMW onderscheidt zich door auto’s te maken die luxe zijn, een mooi design hebben en die ook nog eens sportief rijden.

Visuals en Iconen

Wat kan helpen om jouw bedrijf als de beste optie naar voren te laten komen is door gebruik te maken van visuals en iconen.

Net als bulletpoints of een opsomming, helpen visuals en iconen om je bezoeker snel een idee te geven van de voordelen die het biedt om voor jouw product of dienst te kiezen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een aantal iconen waarbij de unieke eigenschappen van het bedrijf worden benoemd

Voorbeeld

8) Verzamel Reviews

  • in Google 
  • Op website
  • Ook video testimonials 

Maarliefst 93% van alle mensen lezen en baseren hun beslissing om te kopen op reviews of klankbeoordelingen. Zo belangrijk is social proof dus. Als je veel negatieve reviews hebt zul je hier wat aan moeten veranderen. https://www.qualtrics.com/blog/online-review-stats/

Reviews vormen bewijs voor het goede wat je doet met je bedrijf en helpen anderen te overtuigen om zaken met je te doen.

Vaak helpt het lezen van een aantal reviews om je potentiële klant over de streep te trekken om contact met je op te nemen of een aankoop te doen. 

Als je testimonials op je website wilt plaatsen van klanten, zorg er dan voor dat je een pasfoto van je klant hebt, met zijn of haar naam en een link naar de website, daaronder volgt de tekst van de beoordeling. Op deze manier kan iedere bezoeker van je pagina zien, dat het om een echt persoon gaat, en dat de testimonial dus ook zuiver is. 

Hieronder zie je het voorbeeld Willem de Boer, een cateringbedrijf in Emmeloord.

Willem de boer voorbeeld reviews

De Google Business Profile laat zelfs reviews zien van Facebook:

9)  Voeg je Case studies of recent werk toe 

Eén van de krachtigste manieren om je autoriteit en kunde te laten zien, is door te werken met goed uitgewerkte cases. Dit zijn voorbeelden van eerdere succesvolle projecten.

Het grootste voordeel is dat mensen die zich oriënteren, voor zichzelf kunnen bepalen of je een geschikte match bent. Als je namelijk aantoont dat je in het recente verleden een vergelijkbaar project hebt afgerond, dan geeft dat vertrouwen.

Je toont aan dat je het werk succesvol kunt opleveren én je toont aan dat andere bedrijven al eerder de keuze op jouw bedrijf hebben laten vallen.

Goede foto’s, teksten en een video maken het dat het een goede pagina wordt.

Een testimonial van een klant maakt de pagina helemaal af. Deze beoordeling van een eerdere klant kan namelijk de doorslag geven voor een potentiële klant om contact met je op te nemen.

Hieronder een voorbeeld van een goed opgebouwde case.

Groothuisbouw

 

website groothuisbouw

 

Bonus Tip: Werk ook met Google ads

In dit artikel zijn we uitgebreid ingegaan op SEO. Maar om je lokale SEO kracht bij te zetten is het ook slim om met Ads te werken. Op deze manier heb je 1 of zelfs 2 extra posities in de zoekresultaten! Je kunt namelijk een ad maken die in de eerste 4 resultaten verschijnen, plus je kunt nog een ad maken in Google maps dus in the 3 pack. Op die manier is de kans dus nog groter dat mensen op jouw resultaat zullen klikken en naar je website zullen gaan.

 

 Samenvatting

Dit was een langer blogartikel en ik hoop dat je er veel waarde uit hebt gehaald. Om je te helpen ook echt over te gaan tot actie heb ik een implementatieplan gemaakt voor Lokale SEO. In 12 weken tijd kun je van jouw bedrijf een compleet geoptimaliseerde machine maken die continue lokale bezoekers, leads en sales oplevert.

Het implementatieplan maakt onderdeel uit van mijn cursus Klanten via Google. 

In de masterclass Klanten via Google ga ik in 3 uitgebreide video’s in op alle facetten van SEO en vindbaarheid in Google. Je kunt de cursus vinden door op bovenstaande link te klikken.

Vond je dit een interessant artikel? 

Welke tip ga jij als eerste toepassen? Laat het mij weten door in de comments hieronder je reactie achter te laten.

Wil je weten waar teksten op websites aan moeten voldoen?

Download nu Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *