9 Geavanceerde SEO Tips

Laatst geupdate: August 4, 2020

Er wordt in Nederland steeds meer geblogd over SEO.

Veel ondernemers en marketeers willen hun posities in de zoekmachines verbeteren, maar stuitten dan op informatie voor beginners. Bijvoorbeeld: “Vul goede title tags and meta tags in”, of “Publiceer goede content”.

Vandaag gaan we het anders doen!

Het is tijd voor geavanceerde tips waarmee je het verschil zult maken!

Lees hieronder meer…

Table of Contents [ Show ]

 

1. Bezoekers langer op je website houden met animated gif’s

Een nog weinig bekende en ook weinig toegepaste techniek om je content te verrijken is het toepassen van animated gif’s. 

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n gif bestand. Het doel van het toevoegen aan je website is enerzijds het vermaken van je lezer, anderzijds helpt het om bezoekers langer op je pagina te houden. En dwell time is een belangrijke rankingfactor. Een goede indicatie voor Google om te bepalen dat de informatie kennelijk interessant is.

https://giphy.com/gifs/3ohzdZ44Q62CJ2ekla/html5

2. Content clusteren of categoriseren

Door content te clusteren en vervolgens korte artikelen te schrijven in wikipedia stijl, zorg je ervoor dat Google’s search intent je een stuk sneller oppakt.

Soms zijn mensen niet geïnteresseerd in je mening, of willen ze niet een heel stuk lezen. Ze willen snel antwoord op hun vraag. Misschien herken je dit ook wel van je eigen zoekacties in Google. 

Voorbeelden van wikipedia stijl, zijn subkopjes waar in je een vraag stelt (de vraag dus die de lezer/bezoeker zichzelf stelt) en in 1 of 2 korte alinea’s antwoord geeft.

Heb je meer artikelen in deze stijl? Dan is een ander voordeel dat deze artikelen al zijn geclusterd in een categorie. Alle artikelen linken naar elkaar (interne links), dit versterkt elkaar enorm en het zorgt ervoor dat je op meerdere zoekwoorden zal worden gevonden. 

De interne links helpen je SEO. Daarnaast blijven mensen langer op je website, oftewel een langere Dwell time. Dit is een steeds belangrijkere ranking factor. Google wil namelijk de beste content bovenaan in hun zoekmachine, als de top 3 alleen maar saaie content heeft, dan zullen bezoekers snel weer weggaan en dat maakt je beleving in Google minder geslaagd.

In Nederland is de kennisbank van imu.nl een goed voorbeeld. Als je op de link hiernaast klikt kom je uit bij een artikel met als titel: “Wat is een membership?”. Verderop in het artikel kom je het kopje tegen: “Hoe maak je een membership site/Ledensite?”. Het zijn dus artikelen die snel antwoord geven op de vraag en leidt tot waardering van de bezoeker.

 

3. Bouw backlinks met podcasts

Dit is een heel eenvoudige en slimme techniek om snel backlinks te krijgen van relevante websites. In feite zijn podcasts de nieuwe gastbloggen. Ik ben bekend met artiesten, beroemdheden en ondernemers die letterlijk in honderden podcasts zijn geïnterviewd. Iedere keer met een mooie backlink naar hun blog of webshop!

Tip: 

  • start met een aantal kleinere podcasts. Zodra je er een aantal hebt gehad, kun je de grotere podcast benaderen. Je hebt dan ook al bewijs dat je in veel podcasts wordt uitgenodigd als gast, en je hebt dan al je skills als gast getraind. 

 

4. SEO Vastgoed

Wat bedoel ik met SEO vastgoed? Wat ik bedoel is hoe vaak kom jij voor jouw zoekwoord op de eerste pagina van Google naar voren? En hoeveel pixels neemt jouw resultaat in beslag? 

Het eerste resultaat in Google krijgt maarliefst 32% van alle clicks! 

Om dit te illustreren heb ik hieronder 2 afbeeldingen weergegeven voor het zoekwoord “Led lampen”. Google toont naast de advertenties en de organische resultaten, twee extra rubrieken toe, namelijk: Google Maps en Google Shopping. Beide onderdelen springen erg in het oog. Weliswaar valt Google shopping niet onder SEO, maar het maakt wel onderdeel uit van het complete beeld.

Vraag jezelf dus af wat je kunt doen om meer SEO vastgoed in te nemen. Heb je een standaard Ads advertentie? Kom je al naar voren in de organische resultaten en: heb je al een vermelding bij Google Mijn Bedrijf en tot slot: Ben je al actief met ads van Google shopping? Kortom: allemaal mooie kansen.

 

 

 

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet zijn “uitgelichte fragmenten” in Google. Vaak worden deze gegenereerd op basis van vragen die mensen stellen. Er wordt dan direct informatie getoond in het zoekresultaat, zonder dat mensen eerst hoeven te klikken op een of meerdere resultaten.

De featured snippets die ik in Nederland heb gevonden zijn onder te verdelen in:

  • Paragraven (dus meerdere zinnen)
  • Lijsten/bullet points 
  • Tabellen 

Hoe krijg je een featured snippet?

Wat kun je er voor doen om een featured snippet te krijgen? Als je dat lukt dan verdrievoudig je de grootte van het eerste resultaat, waardoor je mogelijk een nog hoger percentage van de clicks krijgt. 

featured snippet

Volgens Google is het mogelijk om dingen op je pagina te markeren, zodat ze worden opgenomen als featured snippet. Wat we vaak zien is dat deze snippets worden gegenereerd bij vraag en antwoorden. Je kunt zelf onderzoek doen, om te ontdekken of op jou target zoekwoord een featured snippet verschijnt. Is dat het geval, dan kun je de website die deze sectie heeft gescoord gaan analyseren. Vervolgens kun je proberen om een beter en completer antwoord op de vraag te geven. De kans is dan groot dat Google het resultaat vervangt, voor jouw inzending.

Voorbeelden van andere snippets zijn: Youtube videos, rich snippets (denk aan de sterren die je ziet onder het zoekresultaat, gastblogs en top stories.

 

5. Gebruik originele afbeeldingen

Een weinig bekende en besproken rankingfactor is het gebruik van originele afbeeldingen. Onderzoeken in de VS en VK tonen aan dat Google stock afbeeldingen en unieke afbeeldingen herkent. De foto’s die niet eerder zijn gebruikt en gepubliceerd worden gezien als nieuwe content. Dit zorgt ervoor dat je pagina’s en blogpost ook beter worden gewaardeerd door Google.

Hoe kan ik graphic’s en originele afbeeldingen inzetten?

Je kunt werken met een graphic designer. Die mooie screenshots voor je maakt en bewerkt. Daarnaast maakt deze graphic designer ook custom infographics of grafieken. Als je afbeeldingen goed zijn, dan komt het voor dat anderen je afbeelding zullen vinden en overnemen in hun eigen posts. Een percentage zal dan naar jou linken als bron. 

 

6. Optimaliseer je content voor LSI zoekwoorden

Google wil de beste content als eerste laten terugkomen in de zoekmachine, dat is bekend. Wat misschien nog niet algemeen bekend is, is dat Google niet alleen naar jouw nummer 1 zoekwoord kijkt, maar met name naar zoekwoorden die verbonden zijn met het hoofdzoekwoord, of thema van je blogpost. Dit zijn de zogenaamde “long tail” zoekwoorden. 

Stel je verkoopt tuindeuren. Dan is het geen raar idee om op de hoofdproductpagina, woorden als deze te laten terugkomen: Montage tuindeur, “merk” tuindeur, tuinafscheiding, tuindeursloten, vergelijk prijzen tuindeuren etc. 

Dit zal er voor zorgen dat je voor veel meer zoekwoorden zal worden gevonden. 

Je kunt ook afkijken van je concurrenten. Typ het zoekwoord in waar je concurrent al op rankt in Google. En kopieer en plak de url in “Ahrefs”. Je kunt nu zien op welke zoekwoorden je concurrent gevonden wordt. Kortom: dit geeft je al veel ideeën waar je over kunt gaan schrijven. 

7. Vergeten te linken vanuit je brand name/bedrijfsnaam. 

Een van de snelste en slimste technieken om te werken aan je backlinks, is door het zoeken naar brand mentions. Dat houdt in dat je bedrijfsnaam of website wel wordt genoemd, maar dat de website eigenaar of de blogger simpelweg vergeten is ook een link er aan te koppelen.

Met een tool als Buzzsumo kun je eenvoudig jouw bedrijfsnaam monitoren. Je kunt een alarm (“alert”) instellen. Iedere keer als je bedrijfsnaam vervolgens wordt genoemd, krijg je een melding.

Vervolgens kun je de website een mailtje sturen met de vraag of ze ook nog even jouw link willen toevoegen aan het zoekwoord. Vaak is dit geen probleem, en op deze manier werk je effectief aan het aantal kwalitatieve backlinks!

8. Mensen vragen ook of “People also ask” zoektermen

Een feature die ik vooral veel tegenkom in de Serp’s van Google.co.uk en Google.com zijn zogenaamde “People Also Ask” zoektermen. Op bepaalde zoektermen heeft Google bepaald dit toe te passen. Hieronder vind je een voorbeeld. Ik ben benieuwd of we dit vanaf 2021 meer gaan tegenkomen in Google.nl. Het is dus zeker iets om naar uit te kijken, en zodra je hebt ontdekt dat Google dit toepast voor jou zoekwoord, hier maximaal op in te spelen.

 

people also ask feature

9. Voeg content features toe

Dit zijn onderdelen die je content verreiken. Denk daarbij aan: 

  • Quotes
  • Formules
  • Grafieken
  • Pros and cons list
  • Bullet points
  • Samenvattingen

 

Dit zijn dus onderdelen die je content interessanter maken en het helpt mensen om informatie sneller op te nemen. Deze content features helpen om je blogartikelen uitgebreider en rijker te maken en dit resulteert op zijn beurt weer in betere posities.  

Google’s quality rater guidelines geven aan dat “supplementory content” belangrijk zijn. 

Een klein detail dat erg sterk werkt is het toevoegen van het jaartal. Bijvoorbeeld “17 beste tips voor content marketing in 2020”. Google begrijpt dat het gaat om trends over het topic ‘content marketing’.  

Zorg er wel voor dat je de trends uitgebreid bespreekt. Met alleen maar het woord “2020” in de title tag en een paar keer verwerkt in je artikel red je het echt niet. 

Samenvatting 

Ik hoop dat je je voordeel zult doen met al deze geavanceerde SEO tips. Ik ben erg benieuwd welke tips je het beste vindt. Ook ben ik benieuwd welke tips je allemaal op jouw website gaat toepassen! Laat een comment hieronder achter, ik lees iedere comment en reageer altijd.

 

 

 

Wil je weten waar teksten op websites aan moeten voldoen?

Download nu Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *