De Aida formule: Waarom gebruiken marketeers dit iedere dag?

Laatst geupdate: January 17, 2022

Je hebt het als blogger of marketeer al vaker gehoord, maar wat is het precies?

Wat is de Aida formule?

De Aida formule is een afkorting voor: Attention, Interest, Desire en Action. 

Attention: het gaat om het direct grijpen van iemands aandacht. Je wilt je salespage of ad beginnen met iets dat direct relevant is. 

Interest: Vertel wat er interessant is aan je verhaal.

Desire: Maak mensen enthousiast voor hetgeen je aanbiedt. Dat kan bijvoorbeeld zijn: een gratis e-book, een gratis webinar, een video etc. 

Action: Dit spreekt voor zich. Je wilt dat mensen actie ondernemen.

 

AIDA formule, koud, warm, heet

 

 

Waarom is het belangrijk?

Wanneer je een website hebt, wil je natuurlijk dat er relevante bezoekers op terecht komen. Zonder bezoekers gebeurt er immers niets 😉

Mensen maken tegenwoordig binnen 1 of 2 seconden een beslissing of ze op de pagina willen blijven of niet. 

En wil je opvallen met je Facebook ad of Instagram ad dan moet je nog beter je best doen. Mensen zitten te swipen op hun mobiel en jouw advertentie moet in staat zijn om mensen te laten stoppen met swipen, de video te bekijken (of tekst) en op de button te klikken…

Dus met de Aida formule wil je mensen door een logisch proces leiden. In dit proces worden mensen gegrepen door je message/ je verhaal, raken zij geïnteresseerd, raken ze emotioneel betrokken en vervolgens maken zij een keuze. 

2 voorbeelden van AIDA in de praktijk

Dit is in het kort een overzicht waar AIDA voor staat. Maar hoe kunnen we het concreet maken?

In dit artikel wil ik 2 voorbeelden geven. De eerste is van een Facebook Ad en de tweede van een salespage/ landingspagina. Beide voorbeelden horen bij elkaar, maar werken allebei volgens de AIDA mindset. 

Vaak leidt een Facebook advertentie naar een salespage of een conversiepagina waar je een ebook kan downloaden. 

Voorbeeld 1: Een goede Facebook Ad

1. De advertentie

 

Dit ziet er duidelijk uit. In beeld is Martijn van de IMU. De Attention zit hem hierin, dat hij een gratis webinar aanbiedt. 

2. Interest 

De interesse die hij probeert op te wekken is toegespitst rond het nieuwe jaar. Veel ondernemers willen inderdaad een frisse start maken, dus hiermee probeert hij de verbinding te leggen tussen de tips en inzichten die hij heeft en de wensen die zijn doelgroep heeft. 

3. Desire

Het is een online event, die niet wordt opgenomen en plaatsvindt op een specifieke datum en tijdstip. Nu Martijn je aandacht heeft gegrepen en de voordelen heeft benoemd, wil hij vervolgens jou overtuigen waarom dit waardevol is, zodat je zelf tot de conclusie komt: “De informatie die in dit webinar gedeeld gaat worden, zal waardevol voor mij zijn, dit wil ik niet missen”. 

4. Action

Heel eenvoudig is de knop “Learn more”. Klik je op deze button dan kom je op een landingspagina, waar je je kunt aanmelden. Opnieuw is deze “salespage” opgebouwd volgens de AIDA formule! 

Voorbeeld 2: De Salespage van het webinar

Vanuit de Facebook advertentie komen geïnteresseerden nu op de salespage van het webinar. Uiteraard is op deze pagina geen product of dienst te koop, maar wil Martijn je het webinar verkopen, dus dat je gaat deelnemen aan de presentatie. 

1. Attention

 

aankondiging-webinar

 

 

 

Waarom bescheiden zijn? 🙂 Een aantal jaren geleden hebben Tonny en Martijn een online event gegeven. De headerimage laat overduidelijk zien dat ze op het podium stonden voor een groot aantal mensen. Dit impliceert dat Tonny en Martijn gezien kunnen worden als autoriteiten op het gebied van online marketing. Slim gedaan dus. 

Met de titel, de voordelen en zelfs al een button (action) wordt duidelijk de Attention gegrepen. 

2. Interest 

Het is waar dat met Attention er al een zekere interesse is gewekt. Maar er is misschien meer informatie nodig voor mensen om echt geïnteresseerd te raken in het aankomende webinar. Vandaar hebben ze een aantal benefits toegevoegd aan de hand van een opsomming. 

 

benefits-webinar

 

 

Dit hebben ze op de salespage/conversiepagina fantastisch gedaan. Het wordt al 20+ jaar gebruikt in internet marketing en je ziet het: het wordt nog steeds toegepast! 

3. Desire

In dit geval is de landingspagina qua tekst niet heel uitgebreid. Zoals is gebleken is gekozen voor een opsomming van al de voordelen die het webinar biedt. 

De bulletpoints die er op gericht zijn aan je duidelijk te maken hoe jouw leven, positie als ondernemer, jouw website traffic of jouw omzet zal verbeteren of vergroten vallen onder deze stap van “Desire” oftewel “ verlangen”. 

Er wordt dus alles aan gedaan om bij jou het kwartje te laten vallen: “Dit is waardevol, ik wil dit niet missen”. Het spannende in deze stap is dat mensen op een punt moeten worden gebracht, dat ze het product, dienst of stuk informatie heel graag willen hebben! 

Een duidelijk voorbeeld van “Desire” wat mij opviel is deze:

“Hoe wij met de ‘Sales Sniper’ techniek 32.582 euro in 7 dagen extra omzet maakten”

Dit is een mooi en misschien wel bijna ongelofelijk resultaat. Het impliceert dat je met de tips en technieken die onthult zullen worden ook een vergelijkbaar resultaat kunt halen, of wel een resultaat wat erg in die richting komt. 

Kun jij voorbeelden bedenken voor jouw e-book, webinar- of salespage, waarmee je aangeeft hoe iemands leven of situatie zal verbeteren door de volgende stap te zetten?

4. Action 

Op de landingspagina is de laatste stap: het klikken op de oranje button waardoor je met behulp van een formulier je ook echt kunt aanmelden. Er is maar 1 taak of handeling die je je bezoeker wil laten verrichten! 

Zoals je hieronder kunt zien heeft Martijn nog even een korte bio geschreven, om zo zijn autoriteit als online marketeer te benadrukken. 

Een laatste trigger is heel slim dit korte zinnetje onder de button: “Dit webinar is 100% LIVE en wordt niet opgenomen”. 

Wat mij betreft erg slim en een schoolvoorbeeld van FOMO: Fear of missing out. 

 

action webinar

 

 

 

Samenvatting

Ik hoop dat je naar aanleiding van dit artikel en de concrete voorbeelden ook inspiratie hebt opgedaan om de AIDA formule in al je marketing toe te passen. Test voor jezelf of het je lukt om bezoekers aan te trekken, ze te interesseren, het gewenste verlangen te laten opwekken en vervolgens natuurlijk die stap, die beslissing te laten nemen! 

Wil je weten waar teksten op websites aan moeten voldoen?

Download nu Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *