Zo kies je de beste website structuur!

Laatst geupdate: February 22, 2021

Als het aankomt op UX (gebruikservaring), is het belangrijkste wat je kunt doen, een georganiseerde website bouwen. Volgens statistieken blijkt dat 88% van websitegebruikers een website negeert, weer weg klikt, als de website een slechte gebruikservaring biedt.

Omdat het van het grootste belang is een website te hebben die goed in elkaar steekt, wil je zeker kijken naar de mogelijkheden die er zijn om een goede website structuur te bouwen.  

Laten we eens verder kijken…

Het bouwen van een goede website structuur is een hoofdonderdeel van UX. Waarom? De manier hoe gebruikers navigeren door je pagina’s, de verschillende menu’s die geboden worden, interne linking etc. vallen allen onder website structuur. Al deze dingen moeten precies worden uitgedacht en gebouwd.

Een goede website structuur, waaronder navigatie structuur, verbetert niet alleen de gebruikservaring, maar helpt Google om de website veel makkelijker te crawlen. Sterker nog, het helpt Google om een verband te zijn tussen pagina’s en posts en het helpt bovendien de laadtijd van de website te verbeteren.

In het kort, een website structuur is van groot belang en er zijn meerdere website structuren waaruit je kunt kiezen. Laten we er eens wat dieper op in gaan!

De Beste website structuren

Dus we weten inmiddels dat een goede website structuur belangrijk is en dat je de beste moet uitzoeken voor jouw website. Hieronder vind je enkele typen structuren.

  1. De hiërarchische structuur

Als je rondkijkt op het web, dan zul je ontdekken dat de meeste websites een hiërarchisch model hebben. Wat bedoel ik daarmee?

Een hiërarchische structuur heeft een boomachtige design, een home page met categorieën, die linken naar andere pagina’s op de website. Het grootste voordeel aan deze website structuur is het gemak waarmee je kunt navigeren. Zoekmachines zoals Google kunnen eenvoudig deze websites crawlen. Alhoewel er wel een aantal tips zijn, om in gedachten te houden.

  • Maak gebruik van zoekwoorden die direct duidelijk herkenbaar zijn;
  • Bekijk of de pagina’s waar je naar linkt in de juiste categorie zijn ondergebracht. Bijvoorbeeld, een artikel over backlinks hoort onder “off page seo”, of “SEO” en niet onder de categorie “conversie optimalisatie”;
  • Optimaliseer je categorieën door zoekwoorden te gebruiken, dus niet te lange woordcombinaties bedenken;
  • De hiërarchische structuur zie je vaak terug komen bij websites die veel data hebben. Denk daarbij aan nieuwssites, webwinkels en grotere blogs.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van de beste hiërarchische website structuren:

  1. Alibaba
  2. CNN
  3. BBC
  1. Opeenvolgend/ Sequential Structuur

De tweede website structuur die wij tegen het licht gaan houden is de opeenvolgende structuur. Dit is een handige structuur voor wat kleinere websites.

Een verschil met de hiërarchische structuur, waarbij je snel naar dieper gelegen pagina’s kunt klikken, is dat de opeenvolgende structuur je bezoekers maar 1 pagina per keer laat zien. Dus je kunt of vooruit of achteruit. Het idee achter dit model is de logische en eenvoudige manier van presenteren van de content op de website.  

Het type websites dat hier meestal gebruik van maakt zijn educatieve of how to- websites. How to websites zijn erg populair in met name de Verenigde Staten. Enkele van de beste voorbeelden hiervan zijn:

  1. WikiHow 
  2. Instructables

Daarbij is het belangrijk aan te geven dat websites die een opeenvolgende structuur hanteren tijdig moeten worden geüpdatet of worden aangepast als je telkens nieuwe informatie wilt toevoegen aan de pagina. In dit model maak je dus niet zo snel nieuwe pagina’s aan, zoals op een blog. Wat je eerder doet is bestaande websites, verder uitbouwen en dus bestaande content op tijd updaten. 

3. Matrix en Database Structuur

Dit is misschien niet de beste website structuur op het web, maar deze structuur wordt door veel grote websites gehanteerd. Welke dat zijn, vertellen we iets verderop.

Dus de Matrix model is precies wat de naam al aangeeft, Dit model laat een Matrix van meerdere links zien naar de verschillende punten/ideeën op de pagina’s. Naar mijn idee is dit niet de meest geschikte manier om de vele data goed te laten verschijnen.

De hoeveelheid en plaatsing van de links op de pagina kan er toe leiden dat mensen snel worden afgeleid. Ook kan het gebeuren dat bezoekers verdwalen en ergens op een heel ander onderwerp uitkomen. Vandaar dat ik denk dat alleen kleine websites het matrix model zouden moeten overwegen.

Aan de andere kant, de database structuur is vrijwel hetzelfde als een Matrix structuur met dit verschil dat er een zoekbalk aanwezig is. In dit model wordt van de bezoekers verwacht dat zij zelf het zoekwoord invullen, zodat ze de content vinden waar ze naar op zoek zijn. Op deze manier kunnen gebruikers snel de juiste info vinden. Maar het is wel noodzakelijk dat je de juiste info goed groepeert. Doe je dat niet, dan kunnen er verschillende onderwerpen naar voren komen op basis van een zoekactie. Hetzelfde geldt voor een zoekmachine als Google, zij willen direct de juiste, meest waardevolle informatie tonen aan haar gebruikers. Toont jouw website niet de juiste content, dan kan dat er voor zorgen dat gebruikers verwart raken. 

Dit zijn enkele van de beste Matrix en database structuren:

  1. Reddit
  2. Wikipedia
  3. Medium
  4. Quora

Het management van deze websites kan best wel een uitdaging vormen vanwege de vele data.

4. Mijn favoriete model

Voor mijn website heb ik gekozen voor een combinatie van enkele belangrijke pagina’s, die ik conversiepagina’s noem en een blog! Ik maak gebruik van een homepage die direct laat zien wat ik doe (diensten), een foto van mijzelf om even een beeld te geven van de eigenaar, en een lead magnet als call to action. 

Het blog zelf gebruik ik om op veel relevante zoekwoorden gevonden te worden. Door goede posities in Google en daar werk ik continue aan, krijg ik veel bezoekers. Zowel in mijn blogartikelen als op mijn homgepage maak ik gebruik van call to actions. Mijn belangrijkste doel is dat bezoekers kennis opdoen door het lezen van de artikelen en zich vervolgens inschrijven voor mijn lijst. Eenmaal op mijn lijst kan ik mijn volgers nog veel meer tips geven en echt bouwen aan een relatie.

Wat is nu de ideale website structuur?

Alhoewel er erg veel verschillende soorten website structuren zijn, kunnen webdesigners de structuur aanbrengen zoals jij hem wilt hebben. De ideale structuur kan naar mijn mening worden gevisualiseerd, namelijk als een pyramidemodel:

Home page > Categorieën > Subcategoriëen > Blogartikelen en pagina’s

Volgens statistieken bekijken 53% van alle websitegebruikers een website niet als de website er langer dan 3 seconden over doet om te laden.  Vandaar dat het zo belangrijk is om je pagina’s en website als geheel snel te laten laden, zodat je bezoekers kunt behouden. Nog een tip daarbij is om de juiste interne links toe te voegen, zodat bezoekers een compleet beeld kunnen krijgen over het onderwerp waar ze meer over willen weten.

Waarom is de website structuur belangrijk?

Wat zijn nu de belangrijkste redenen voor een goede structuur?

  1. Hoe een gebruiker navigeert op jouw website en hoe makkelijk het is om de gewenste info te vinden is de kern van gebruikservaring. Een goede website structuur biedt een bezoeker juist dit.
  2. Zoekmachines kunnen heel effectief jouw website crawlen. In het geval van Google, zij maken voornamelijk gebruik van links om te ontdekken waar jouw website over gaat. Vandaar dat links naar belangrijke andere websites, en links van websites die een autoriteit zijn in jouw markt zo belangrijk zijn.

Conclusie

We vonden het top om dit artikel te schrijven. Nu is het aan jou om een structuur te kiezen en te gaan bouwen (of laten bouwen). Uiteraard is het design van de website ook heel belangrijk, na dit artikel weet je dat in je eerste gesprekken met het webdesignbureau,  website structuur ook aan bod moet komen. 

Wil je weten waar teksten op websites aan moeten voldoen?

Download nu Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *