De Google December Core Update in 2020 was een belangrijke update. Wat is er precies veranderd en hoe kom je erachter of je traffic hebt verloren?
We gaan het allemaal behandelen in dit artikel.
Google werkt iedere dag aan haar algoritme. Daarnaast voert Google ieder jaar zo’n 2 tot 3 grotere, zogenaamde Core Updates uit. Deze core updates hebben vaak direct gevolgen voor de website traffic.
Hieronder volgen 2 belangrijke beschrijvingen van Google:
“They’re designed to ensure that overall, we’re delivering on our mission to present relevant and authoritative content to searchers” – Google.
“Broad core updates tend to happen every few months. Content that was impacted by one might not recover- assuming improvements have been made- until the next broad core update is released.” – Google.
In het Nederlands: Google werkt met haar Core Updates aan het verbeteren van de zoekresultaten. Google wil de websites met de hoogste autoriteit en relevantie dus hoog ranken in de zoekresultaten voor het ontwerp of zoekwoord waarop wordt gezocht.
Google heeft geen verdere duiding gegeven over de impact van deze update, maar ze hebben wel een aankondiging gedaan op Twitter.
Hieronder lees je de aankondiging van Google:
In het bericht is een link opgenomen naar Google Search Central Blog. Hier kun je meer lezen over wat Core Updates precies zijn: https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates
Terug naar onze analyse van de Core Update. Gelukkig zijn er enkele fantastische blogs in de Verenigde Staten en Engeland, die tests hebben uitgevoerd.
In mei 2020 had Google voor het laatst een grote update doorgevoerd. Met name websites in de YMYL (Your money, or your life) niches werden hard getroffen. Het gaat hier om websites die advies geven op het gebied van gezondheid, zoals dieet, supplementen, medicijnen etc. en websites op het gebied van financiën (zoals: beleggen, aandelen kopen, virtuele munten, ‘get rich quick’ aanbiedingen etc.).
Dus het gaat hier websites die mogelijk jouw gezondheid, financiële positie of welbevinden kunnen schaden.
Hoe zit dat precies met de verschillende markten en websites na de Core Update van december 2020?
Bijzonder om te zien dat YouTube enorm heeft gewonnen qua SEO zichtbaarheid en dat een website als Amazon veel heeft verloren. Het lijkt de verdenking van veel marketeers te bevestigen, dat Google haar eigen websites beter laat scoren.
Lily Ray van Path Interactive bestudeerde de impact van de update in diverse markten en noteerde de volgende categorieën met de grootste groei in SEO zichtbaarheid:
De markten waar de grootste afname in SEO zichtbaarheid plaatsvond waren:
Natuurlijke en alternatieve medicijnen, verslagen, ouderenzorg, dating en sport.
Stel je website is ook geraakt door deze update, wat kun je doen om de schade te beperken en te herstellen?
Het lijkt er op dat Google meer aandacht is gaan besteden aan search intent en dus content op basis daarvan beoordeelt. Dus de vraag is of jouw content ook echt de informatie is waar de zoeker in Google naar op zoek is.
Zie je bijvoorbeeld dat de top 5 in Google op een zoekwoord vooral “how to guides” zijn, dan is het niet slim om met een wetenschappelijk of educatief stuk te komen. In dit geval denkt Google dat mensen een duidelijke uitleg aan de hand van een stappenplan willen lezen.
Dit moet een grote klap zijn voor de gevestigde, grote merken en websites. Het feit dat je veel autoriteit hebt opgebouwd in de afgelopen jaren is niet meer zo relevant. Dat wil namelijk niet langer zeggen dat je plek 1 in Google zult behouden.
De conclusie is dus dat Google voorkeur geeft aan content die naadloos aansluit bij de behoefte van de zoeker in haar zoekmachine.
En met de EAT update en deze December 2020 Core update wil Google dat doel verwezenlijken.
De update van December 2020 is dus een stuk subtieler dan de 2 eerdere updates in 2020, maar de impact schijnt een stuk groter te zijn voor websites.
Leave a Reply