Wat betekent de ‘Google December 2020 Core update’

Laatst geupdate: January 24, 2022

De Google December Core Update in 2020 was een belangrijke update. Wat is er precies veranderd en hoe kom je erachter of je traffic hebt verloren?

We gaan het allemaal behandelen in dit artikel.

Wat zijn Core updates?

Google werkt iedere dag aan haar algoritme. Daarnaast voert Google ieder jaar zo’n 2 tot 3 grotere, zogenaamde Core Updates uit. Deze core updates hebben vaak direct gevolgen voor de website traffic. 

Hieronder volgen 2 belangrijke beschrijvingen van Google:

“They’re designed to ensure that overall, we’re delivering on our mission to present relevant and authoritative content to searchers” – Google.

“Broad core updates tend to happen every few months. Content that was impacted by one might not recover- assuming improvements have been made- until the next broad core update is released.” – Google.

In het Nederlands: Google werkt met haar Core Updates aan het verbeteren van de zoekresultaten. Google wil de websites met de hoogste autoriteit en relevantie dus hoog ranken in de zoekresultaten voor het ontwerp of zoekwoord waarop wordt gezocht.

Welk effect heeft de Google December Core Update 2020?

Google heeft geen verdere duiding gegeven over de impact van deze update, maar ze hebben wel een aankondiging gedaan op Twitter.

Hieronder lees je de aankondiging van Google:

google's statement

 

In het bericht is een link opgenomen naar Google Search Central Blog. Hier kun je meer lezen over wat Core Updates precies zijn: https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates 

De Analyse van de update

Terug naar onze analyse van de Core Update. Gelukkig zijn er enkele fantastische blogs in de Verenigde Staten en Engeland, die tests hebben uitgevoerd.

In mei 2020 had Google voor het laatst een grote update doorgevoerd. Met name websites in de YMYL (Your money, or your life) niches werden hard getroffen. Het gaat hier om websites die advies geven op het gebied van gezondheid, zoals dieet, supplementen, medicijnen etc. en websites op het gebied van financiën (zoals: beleggen, aandelen kopen, virtuele munten, ‘get rich quick’ aanbiedingen etc.). 

Dus het gaat hier websites die mogelijk jouw gezondheid, financiële positie of welbevinden kunnen schaden. 

voorbeeld mei update

Overzicht van websites die hebben gewonnen versus die hebben verloren

Hoe zit dat precies met de verschillende markten en websites na de Core Update van december 2020?

winners and loseres 2020 core update

 

Bijzonder om te zien dat YouTube enorm heeft gewonnen qua SEO zichtbaarheid en dat een website als Amazon veel heeft verloren. Het lijkt de verdenking van veel marketeers te bevestigen, dat Google haar eigen websites beter laat scoren.

Lily Ray van Path Interactive bestudeerde de impact van de update in diverse markten en noteerde de volgende categorieën met de grootste groei in SEO zichtbaarheid:

  1. Arts & Entertainment
  2. Verhuizen 
  3. Finance
  4. Wetenschap en Onderwijs
  5. Boekhouden & Belastingen

De markten waar de grootste afname in SEO zichtbaarheid plaatsvond waren:

Natuurlijke en alternatieve medicijnen, verslagen, ouderenzorg, dating en sport.

Hoe kun je herstellen van een Core Update?

Stel je website is ook geraakt door deze update, wat kun je doen om de schade te beperken en te herstellen?

  • Wekelijks eenVinger aan de pols’ houden. Ontdekken wanneer je website of blog getroffen wordt;
  • Leren van de fouten die je hebt gemaakt en leren van je concurrenten. Kan het kloppen dat je concurrenten meer autoriteit hebben opgebouwd, en of hun content een beter antwoord is op de vraag van de zoeker? Wees hierin eerlijk voor jezelf;
  • Als je website is getroffen door deze update, zul je waarschijnlijk qua traffic niet herstellen tot aan de volgende update in 2021;
  • Als je niets doet wanneer je bent getroffen door de december 2020 update, dan is de kans groot dat een nieuwe update je nog harder zal treffen;
  • Probeer te ontdekken wat er aan de hand kan zijn: raadpleeg regelmatig de Google’s Quality Raters Guidelines voor veranderingen;
  • Is jouw content goed geschreven en vrij van spelingsfouten?;
  • Is jouw content goed onderbouwd, is er goed onderzoek gedaan en klopt de bronvermelding?;
  • Is jouw content op grote schaal ge-outsourced en geproduceerd door een groot aantal schrijvers, verspreid over een groot netwerk aan websites, zodat iedere pagina niet de juiste aandacht krijgt die het verdient?;
  • Voldoet jouw website en voldoen jouw auteurs aan EAT?;
  • Plaats unieke content, waaronder goed geschreven teksten en blogartikelen, unieke foto’s en visuals en videomateriaal;
  • Up to date content, die het beste antwoord is op de zoekvraag van gebruikers van de zoekmachine.

Wat is de conclusie?

Het lijkt er op dat Google meer aandacht is gaan besteden aan search intent en dus content op basis daarvan beoordeelt. Dus de vraag is of jouw content ook echt de informatie is waar de zoeker in Google naar op zoek is.

Zie je bijvoorbeeld dat de top 5 in Google op een zoekwoord vooral “how to guides” zijn, dan is het niet slim om met een wetenschappelijk of educatief stuk te komen. In dit geval denkt Google dat mensen een duidelijke uitleg aan de hand van een stappenplan willen lezen.

Dit moet een grote klap zijn voor de gevestigde, grote merken en websites. Het feit dat je veel autoriteit hebt opgebouwd in de afgelopen jaren is niet meer zo relevant. Dat wil namelijk niet langer zeggen dat je plek 1 in Google zult behouden. 

De conclusie is dus dat Google voorkeur geeft aan content die naadloos aansluit bij de behoefte van de zoeker in haar zoekmachine. 

En met de EAT update en deze December 2020 Core update wil Google dat doel verwezenlijken.

De update van December 2020 is dus een stuk subtieler dan de 2 eerdere updates in 2020, maar de impact schijnt een stuk groter te zijn voor websites. 

Wil je weten waar teksten op websites aan moeten voldoen?

Download nu Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published.