Google Business Profile is hier: 4 nieuwe onderdelen!

Laatst geupdate: December 28, 2021

Voorheen werd het Google My Business of Google Mijn Bedrijf genoemd. Vanaf eind 2021 noemt Google het eenvoudig “Google Business Profile“.

Behalve een naamswijziging zijn er een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd.
Het hebben van een goed Google Business Profile is een belangrijke voorwaarde om goed te ranken in de lokale zoekresultaten.

Bekijk de video hieronder die ik opnam met de bekende marketeer Wassili Birbilis. Lees vervolgens enkele tips om een succes te maken van je GBP en hoe je het beste zichtbaar wordt in de lokale zoekresultaten van Google (Local SEO).

 


 

Waarom is een goed Google Business Profile belangrijk?

Het hebben van een GBP is één van de beste stappen om te nemen als je met jouw bedrijf zichtbaar zijn voor lokale klanten. Google geeft je als ondernemer de mogelijkheid om allerlei bedrijfsgegevens te delen met bezoekers of potentiële klanten. Voorbeelden die je kunt toevoegen aan je profiel: Afbeeldingen, Video’s, openingstijden, veelgestelde vragen sectie en het beheren van reviews.

Doordat jouw profiel goed zichtbaar is op relevante zoekwoorden, vinden bezoekers jou profiel. Als je profiel compleet is, dan kom je interessant en betrouwbaar over. Met andere woorden, je wilt op dit onderdeel scoren, zodat bezoekers een goede indruk van jouw bedrijf krijgen en over zullen gaan tot een actie. Denk daarbij aan: je bedrijf bellen, meer informatie opvragen, een bezoek brengen aan je winkel of vestiging, of die direct al een aankoop doen.

Welke 4 dingen zijn er nieuw?

  1. Nu kun direct je informatie bijwerken in de zoekresultaten;
  2. Openingstijden zijn direct zichtbaar in de 3- pack;
  3. Reviews zijn gebundeld op onderwerp;
  4. De Google My Business App (mobiel) wordt in 2022 gestopt.

Dit is een voorbeeld van Business Profile, waarin direct zichtbaar is dat je de bedrijfsgegevens kunt wijzigingen in de zoekresultaten.

Google-business-profile-zoekresultaten

 

De 3 pilaren van Lokale SEO

Het doel van lokale SEO is het verbeteren van de betrouwbaarheid, relevantie en zichtbaarheid in de zoekmachines van bedrijven.
Dit gaat met name over zoekopdrachten in Google die een lokale intentie hebben. In dat geval laat Google business listings zien van bedrijven in de regio en hun locaties op Google Maps.

Er komen een groot aantal factoren om de hoek kijken als het gaat om rankingfactoren voor Lokale SEO. Maar als we een analyse maken dan komen we uit op 3 onderdelen. Dat zijn:

1. Proximity
2. Prominence
3. Relevantie

 

  1. Proximity = nabijheid

Dit betekent hoe dicht de zoeker in de buurt is van de lokale business. Dus de afstand tussen het adres van de zoeker en het adres waarop jouw bedrijf is gevestigd. Dus als iemand zoekt naar “pizza restaurant near me” in Amsterdam, dan zal hij alleen resultaten zien in Amsterdam, niet in Haarlem. Daarnaast geldt dat hoe meer bedrijven er in een omgeving zijn, hoe specifieker de Map resultaten zal laten zien. Sta je in het centrum van Amsterdam, dan zul je resultaten zien in de directe omgeving.

Proximity is logischerwijs één van de lastigste factoren om mee te werken, want je kunt niet je business adres wijzigen. Wat je wel kunt doen is werken aan een goed GBP en proberen SEO teksten op te stellen, voor regio’s, steden of wijken, waar je gevonden wilt worden.

2. Prominence = populariteit

Het gaat in lokale SEO bij prominence over hoe populair jouw website en Google profiel zijn bij de gebruikers.
Als jouw bedrijf in de echte wereld bekend is, dan zal dat ook terugkomen op je website.

Het gaat erin het kort om dat je reviews ontvangt van klanten (en dat je interactie hebt met je reviewers), dat je geschikte content opstelt, backlinks krijgt, goede bedrijfsvermeldingen hebt (citations) en ook goede signalen krijgt vanuit Social Media.

3. Relevantie

Een belangrijk uitgangspunt van Google is dat als iemand in Google zoekt, hij of zij de meest relevante resultaten te zien krijgt. Vandaar dat de beste matchende service, product of informatie als eerste getoond zal worden. Dus als jouw website en GBP profiel relevante zoekwoorden, content en services heeft, dan is de kans groot dat je hoger in de zoekmachines zult komen.

Wat zijn belangrijke rankingfactoren voor Lokale SEO?

Naast het hebben van een goed GBP is het ook belangrijk om een goede website te hebben, met belangrijke informatie of content voor bezoekers in Google.

Naar welke factoren kijkt Google om te beoordelen of jouw website de meest waardevolle plek is om informatie te vinden? Of hoe beoordeelt Google dat je de meeste waardevolle partij bent? Immers, iedere ondernemer vindt zichzelf toch de beste in de markt?

Gelukkig zijn er vele blogs die data hebben over de voornaamste lokale rankingfactoren.

Ik kwam uit op de website van Whitespark uit Canada, die een rapport hebben opgesteld met de naam: “2021 Local Search Ranking Factors”.

Hieronder vindt je de belangrijkste 2 grafieken.

 

Local search ranking factorsHet verschil tussen de 2 verschillende grafieken zit hem in het verschil tussen de rankingfactoren voor 1) Local Pack/3-pack, dus dat zijn de eerste 3 resultaten in de zoekresultaten en 2) de gewone organische zoekresultaten onder deze 3-pack.

Wat opvalt is dat met name voor de 3 -pack een goed GMB/ GBP van belang is. Daarentegen is voor het ranken van je eigen website in de organische zoekresultaten vooral on page factoren (goede content, titles, url’s etc.) en backlinks van belang.

De top 20 factoren om te ranken in the Local Pack

Graag zoom ik nog wat meer in op het optimaliseren van jouw profiel en website voor de Local Pack.
opnieuw heb ik een mooie tabel gevonden in het rapport van Whitespark. De Local Pack is dus in veel gevallen het eerste wat een zoeker in Google ziet, als hij informatie zoekt die op jouw website prominent zichtbaar is.

 

Top-20-Local-Pack-Finder-Factor

Primary GMB category

Ik denk dat met name de eerste 8 factoren in Nederland en België erg belangrijk zijn. Bij de factor die op 1 staat, de: ‘Primary GMB Category’ wil je dus in het bijzonder stilstaan, omdat het je hoofdcategorie zal worden. Een tip is om goed na te denken welke categorie het beste aansluit bij jouw identiteit als bedrijf en bij de producten of diensten die je biedt.
Een andere tip is om te kijken wat je concurrenten doen. Welke categorie hebben zij gekozen en is dat een slimme keuze geweest?

Keywords in GMB Business title

Wat je nog al eens ziet, is dat bedrijven als spelen door aan hun bedrijfsnaam een zoekwoord toe te voegen. Op deze manier is de kans heel groot dat ze hoog in Google komen, omdat deze factor zo zwaar weegt.

Stel je bedrijf heet “Janssen industriële stofzuigers”, dan is het belangrijkste zoekwoord opgenomen in de bedrijfsnaam, namelijk “industriële stofzuigers”. Maar als je bedrijf “Janssen’s oplossingen B.V.”  heet en voegt er volgens ” industriële stofzuigers” aan toe, dan speel je vals. Het is namelijk niet je echte bedrijfsnaam en je gebruikt het alleen om een oneerlijk voordeel te behalen.

Dit is uiteraard tegen de Google guidelines en het kan er toe leiden dat je GBP tijdelijk wordt geblokkeerd.

De overige factoren zijn ook belangrijk maar spreken naar mijn idee voor zich.

Samenvatting

In dit artikel zijn we uitgebreid ingegaan op de verandering van Google My Business naar Google Business profile. Ook hebben we een aantal inzichten gegeven in Google algoritme voor lokale SEO. Dit geldt zowel voor de 3-pack of Local Pack als voor de organische resultaten.

Ik hoop dat dit artikel je veel tips en inzichten heeft opgeleverd. Nu is het aan jou! Welke tips ga jij als eerste toepassen?

 

Wil je weten waar teksten op websites aan moeten voldoen?

Download nu Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *