9 Tips voor Google Mijn Bedrijf

Laatst geupdate: March 3, 2021

 

tips-google-mijn-bedrijf

 

Steeds vaker zoeken we naar bedrijven in onze directe omgeving. 

Zeker nu we door Corona veel tijd thuis doorbrengen. Dat kan zijn als we direct een oplossing nodig hebben, denk daarbij aan dienstverleners zoals fysiotherapeuten of loodgieters of als we een cadeau willen kopen of uit eten willen gaan.

Hoe kun je voor jouw doelgroep ook goed zichtbaar zijn in de lokale zoekresultaten? Dus als iemand in jouw stad of regio zoekt naar een product of dienst die jij levert, jij direct als eerste resultaat in beeld springt.

Dat kan je doen met een compleet ingericht Google Mijn Bedrijf/ Google My Business profiel!

In dit artikel geven we je 8 tips om te komen tot succes met GMB. 

Mocht je nog geen GMB listing hebben geclaimd, maak dan een profiel aan door op deze link te klikken Google Mijn Bedrijf.

Lokale SEO rankingfactoren

Nog even iets over de specifieke rankingfactoren die Google hanteert voor lokale zoekresultaten. Deze informatie komt zometeen goed van pas bij het bespreken van de 8 tips.

1. Proximity

Dat wil zeggen. De afstand van degene die op een zoekwoord zoekt tot jouw bedrijf. Stel je bent in de stad en je wilt naar een Irish pub. De kans is groot dat je resultaten ziet direct in jouw omgeving. Irish pubs op zo’n 2 tot 3 km afstand zullen daarentegen veel minder snel naar voren komen.

2. Categorieën en zoekwoorden

Ook dit is een belangrijke rankingfactor. In GMB kun je meerdere categorieën kiezen om zo Google te helpen te bepalen waar jouw business over gaat. Let er wel op dat je relevante categorieën kiest. 

3. SEO rankingfactoren

Bovenstaande rankingfactoren zijn specifiek voor lokale SEO. Daarnaast gelden de algemene SEO rankingfactoren ook voor locale SEO en jouw GMB profiel. Denk daarbij aan de zoekwoorden en de content die je plaatst en het verkrijgen van backlinks naar jouw website. 

4. Citations/ bedrijfsmeldingen

Deze factor is belangrijk om aandacht aan te besteden. Je zult waarschijnlijk bij meerdere websites en social media websites een profiel hebben aangemaakt. Let er dan op dat je op iedere website en ieder profiel consistent bent met je informatie. Denk daarbij met name aan je naam, adresgegevens en openingstijden.

Wat zijn citations?

In de VS hebben ze het vaak over NAP

  • Name
  • Adress
  • Phonenumber

Voorbeelden van citation sites:

  • De telefoongids
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • Yelp
  • En andere review websites

Bij het zoeken naar websites waar je jouw bedrijf kunt aanmelden is het goed om te zoeken naar branche specifieke websites. Een site als Yelp is bijvoorbeeld belangrijk voor restaurants. Een tweede optie is te zoeken op directories/ overzichten van bedrijven in een regio of stad.

Laten we nu gaan kijken hoe we een perfecte optimalisatie kunnen vormen voor onze GMB listing…

1. Maak een lijst met jouw top 25 klanten

Je hebt veel goede reviews nodig van jouw beste klanten. Dit vergroot de kans enorm om hoog genoteerd te worden in Google Maps op zoekwoorden waarop jij scoort!

Hieronder zie je een voorbeeld van bedrijf die goed heeft ingezet op het verzamelen van klantreviews.

 

2. Een directe link naar Google Reviews 

Je kunt nu heel eenvoudig vanuit je GMB dashboard jouw eigen link kopiëren  en delen met klanten. Als je klant op de link in bijvoorbeeld de mail klikt, dan komen ze direct uit bij Google, en kunnen ze in no time hun review achter laten.

 

3. Download de app en activeer de chatfunctie 

Je kunt ook zelfs chatten met je bezoekers en klanten! Daarvoor is het wel nodig dat je de GMB app download en de chatfunctie activeert. 

 

4. Maak gebruik van de FAQ, de veelgestelde vragen

Zowel jij als anderen kunnen vragen stellen en reageren op eerder gestelde en beantwoorde vragen. 

Als je snel een antwoord geeft op de vragen die spelen, dan kom je als bedrijf goed over en is je potentiële klant tevreden. 

Je kunt emailnotificaties instellen in je app. Onder de ‘instellingen’ kun je aanvinken ‘meldingen over vragen en antwoorden die over je bedrijf worden gepost op Google’.

 

5. Meten met UTM tags en Adcalls 

Het is bekend dat je met Analytics iedere dag kunt zien hoeveel bezoekers je website krijgt en via welk kanaal. 

Helaas is er een probleem met het correct meten van deze gegevens vanuit GMB. Je bezoekers die via jouw GMB profiel naar je website komen, worden niet beschouwd als ‘organic traffic’ maar als ‘direct’. Er is gelukkig een manier om alsnog te meten hoeveel bezoekers je uit je gratis GMB profiel haalt. 

Dat kunnen we doen door een trackingscode toe te voegen aan onze domeinnaam in GMB. 

Je kunt een unieke link aanmaken met de Campaign url builder van Google. 

De unieke url die je hier aanmaakt, kun je kopiëren en in je GMB dashboard plaatsen onder het kopje ‘website’. 

Na verloop van een aantal dagen zul je in Analytics exact terug vinden hoeveel kliks uit je GMB profiel zijn gekomen. Hoe gaaf is dat! Alles is dus meetbaar. 

Hoe zit dat eigenlijk met clicks op de button ‘telefoon’ of ‘bellen’?

Met Adcalls kun je telefoongesprekken tracken. Met call tracking meet je de telefonische conversies. Stel je hebt de marketingkanalen: Facebook, Twitter en Google Ads. Met adcalls krijg je een uniek telefoonnummer per kanaal die gekoppeld is aan jouw telefoonnummer. Na afloop van ieder gesprek kun je aangeven hoe succesvol dat gesprek was. Zo kun je aangeven of er een lead is gegenereerd of dat er een verkoop uit is gekomen. Deze data vind je terug in het Adcalls dashboard en onder doelmetingen van Analytics en Adwords.

 

6. Maak regelmatig posts

Posts in je profiel zijn een extra mogelijkheid om op te vallen in de zoekresultaten. Het is alleen wel zo dat deze posts maar een week worden getoond. Al met al helpt het om je profiel compleet te maken. 

 

7. Plaats een booking button 

Dit is een fantastische manier om op te vallen in Google. Met een booking button zien bezoekers een grote blauwe knop in jouw GMB profiel.

Ik moet er wel bij zeggen dat deze optie nog niet in ieder land beschikbaar is. Gelukkig is Nederland een van de landen die is opgenomen voor dit onderdeel.

Om gebruik te maken van de mogelijkheid om bezoekers direct te laten boeken, heb je een account nodig bij een bookingsprogramma. 

In je GMB dashboard kun je klikken onder ‘bookings’ op ‘Accept bookings on Google’. 

De button zal vervolgens automatisch verschijnen in je GMB profiel. Geef het zo’n 2 a 3 dagen om actief te worden.

Ik kan er helaas niet onder uit door te vermelden dat door corona deze mogelijkheid bij veel restaurants en bedrijven nog niet actief is. Net als iedereen op aarde houden we het nieuws goed in de gaten.

voorbeeld-boeking-knop

 

8. Verdere optimalisatie met afbeeldingen, beschrijving bedrijf, 360 graden en ‘ken je deze plaats?’ 

Je kunt nu je GMB profiel helaaml compleet maken door regelmatig afbeeldingen toe te voegen. Dit is wat Google enorm waardeert; originele content die bezoekers ook waarderen. 

Onder de optie ‘beschrijving’ kun je even een korte bio weergeven van je bedrijf en ik denk dat dit onderdeel voor zich spreekt.

Met 360 graden afbeeldingen biedt je jouw klanten een mooi inkijkje in jouw kantoorpand. Als je een afspraak hebt ingepland met iemand, dan kan hij of zij al een indruk krijgen van de hoofdingang, het restaurant en de werkplekken.

 

9. Bright local site checker

Wil je zoeken op Google zonder dat Google direct je IP adres identificeert? Maak dan gebruik van Bright local site checker. 

Hiermee kun je zien hoe de resultaten er uit zien in een stad als Amsterdam, Utrecht of Almere, zonder dat Google de gegevens uit jouw regio meeneemt. 

 

Hierboven zie je dat de resultaten voor ‘Amsterdam’ worden getoond.

Categorieën, een belangrijk signaal

Als Google een antwoord moet geven op de zoekactie van een gebruiker, dan probeert ze de meest relevante bedrijven te tonen. Hoe bepalen ze of een bedrijf wel of niet relevant is? Dat doen ze door voor een groot gedeelte te steunen op de ‘categorieën’ binnen Google Mijn bedrijf. 

Stel dat je een bedrijf start in de regio Amsterdam in verandas, dan wil je eens een kijkje nemen naar de concurrentie in Maps. 

Stel je kiest de nummer 1 in Maps. Klik op het profiel en check welke categorie daar wordt weergegeven. 

Ook kunnen we de broncode bekijken en zo ontdekken voor welke andere categorieën ze vindbaar willen zijn. 

Gegevens die je wilt invullen op jouw profiel

Nog even in het kort wat je op ieder profiel goed hebben willen staan. Dit geldt voor zowel je lokale vindbaarheid als jouw autoriteit, dat wel zeggen het vertrouwen dat je uitstraalt als bedrijf. Dit zijn ze:

  • Naam 
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Foto’s 
  • Videos 
  • Beschrijving
  • Reviews
  • Belangrijkste services
  • Reactietijden 
  • Links 
  • Advertenties

De laatste is een interessante strategie om te combineren met je lokale seo. 

Op alle belangrijke sociale netwerken kun je adverteren. 

Conclusie

Wat vind jij van de tips over het inrichten van jouw Google Mijn Bedrijf profiel? Hopelijk zijn alle tips tastbaar en biedt het je inzichten die je direct kan toepassen. 

Laat hieronder aan ons weten welke tips je het meest waardevol vindt! Wij horen het graag.

Wil je weten waar teksten op websites aan moeten voldoen?

Download nu Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *